Sledovanost Eurovize ve světě


Máme k dispozici konkrétní čísla sledovanosti semifinálových a finálových večerů Eurovize u nás i ve světě. Pojďme se podívat na výsledky a také na to, jestli stále platí okřídlená fráze českých novinářů, že západ evropský svátek hudby ignoruje.

A začneme v Polsku. Záznam prvního semifinále Eurovize zde sledovalo 700.000 diváků s podílem na trhu 14,3%. Pro Poláky byl mnohem zajímavější až druhý soutěžní večer, kterého se účastnila i Lidia Kopania. Ten se může pyšnit sledovaností 3,050.000 diváků a 25,1% podílem na trhu. Velké finále si potom nenechalo ujít 2,700.000 Poláků a podíl na trhu činil 26%.

V Británii musela Eurovize bojovat s konkurenční show Britain’s Got Talents. BBC ale srazila čísla populární soutěže na minimum a nasbírala díky finálovému přenosu 9,800.000 diváků s podílem na trhu 35,5%. Sledovanost Eurovize se ve Spojeném království zvedla oproti předchozím dvěma ročníkům o více jak milión.

Ani France3 si nemůže na čísla sledovanosti stěžovat. Finále Eurovize zde vybojovalo úctyhodných 5,710.000 diváků a podíl na trhu 32,3%. Hlavní rival televize TF 1 neměl se soutěží Chcete být milionářem žádnou šanci.

Sledovanost 5,100.000 diváků a podíl na trhu 35,9% by možná dával tušit, že vedení španělské TVE je nadmíru spokojeno. Opravdu vysoká čísla jsou ovšem pouhým odrazem loňského triumfu, kdy velké finále z Bělehradu sledovalo 9,336.000 diváků s neuvěřitelným 60-ti procentním podílem na trhu!

Největší radost asi panuje v Německu. Televize ARD se svým průměrem v cílové skupině 14-49 let, který činí 6,9%, navýšila svoji sledovanost až pětinásobně! Eurovize byla v době svého vysílání jasným favoritem a vybojovala ve velké konkurenci krásných 31,9% podílu na trhu. Všichni konkurenti byli sraženi do silného podprůměru.

V Rumunsku se stala TVR v době vysílání velkého finále jasným lídrem na trhu. Svědčí o tom 2,600.000 diváků přítomných u obrazovek.

Portugalská RTP sice byla v sobotu 16.5. až druhou nejsledovanější televizí, ale 1,300.000 diváků a podíl na trhu 37,5% rozhodně není důvod k nespokojenosti.

Turecká TRT je už zvyklá na slabší sledovanost semifinálových večerů, které letos dosáhly podílu na trhu 22,97% (1. semifinále s účastí reprezentantky Hadise) a 6,20%. Vše bylo vynahrazeno čísly, která přinesl sobotní přenos. Finále Eurovize zaznamenalo rating 21,54% a podíl na trhu necelých 60%!

V Izraeli bojovala Eurovize s populární show Trosečník, kterou vysílá stanice Channel 10. Ten s 317.800 diváky jen těsně porazil Eurovizi, která si na své konto připsala 304.500 fanoušků. Podíl na trhu činil 30,7%. První semifinále sledovalo 160.300 Izraelců a druhé 107.100. Nutno podotknout, že při loňské účasti Boaze Maudy byla sledovanost přibližně o sto tisíc diváků vyšší.

A pojďme se podívat až do daleké Austrálie. Věřte tomu nebo ne, protinožci patří mezi velké fanoušky této evropské soutěže a SBS si díky Eurovizi mohla navýšit ratingy o 482.000 diváků, což je o necelých 60.000 více než loni. Sobotní finále se zde díky časovému posunu vysílalo ze záznamu a věřte tomu nebo ne, některé australské deníky informovaly o vítězství Alexandra Rybaka na titulních stranách!

A nyní obrovské překvapení z Norska. Ani se nechce věřit, že sobotní finále Eurovize 2009 se zde stalo s ratingem 2,003.000 diváků vůbec nejsledovanějším pořadem v historii norských televizí! Je to opravdu neuvěřitelné, ale všechny přenosy z olympiád či v Norsku velmi populárních závodů v lyžování jsou hluboko za tímto rekordem. Jen pro srovnání, loňské finále Eurovize sledovalo v této zemi 500.000 diváků.

Eurovize velmi pomohla ve sledovanosti i STV1. Markíza a Joj se asi budou velmi bát příštího května, poněvadž Slovenská televize navýšila svoji průměrnou sledovanost oproti předchozímu týdnu o rovná dvě procenta! A to díky Eurovizi, která v úterý zaznamenala 21% podílu na trhu, ve čtvrtek dokonce 33,4% a v sobotu krásných 27,5%!

A jak jsme na tom u nás? EBU informovala, že Eurovize 2008 navýšila sledovanost všem evropským televizím kromě České republiky a San Marina. Letos to bude s absencí San Marina asi jenom Česká televize, která spláče nad čísly sledovanosti. Ačkoliv nemám k dispozici konkrétní čísla, sobotní finále Eurovize u nás kleslo pod 500.000 diváků. Česká televize totiž zveřejnila desítku nejsledovanějších pořadů tohoto víkendu na kanálu ČT1, mezi které se Eurovize nedostala, a kde na desátém místě skončily páteční Události v regionech se sledovaností okolo 480.000 diváků. Na Kavčích horách si mohou gratulovat k tomu, že dokáží neuvěřitelným způsobem zabít lukrativní show, která v jiných zemích dosahuje rekordních čísel.

UPD: Sledovanost prvního kanálu České televize v hlavním vysílacím čase (19:00-23:00) klesla během minulého týdne na 18,07%, čímž se po dlouhé době stal až třetím nejsledovanějším programem v Česku. Dvojkou na trhu se stala Prima, které průměrný podíl na trhu vyskočil na 18,43%. Polepšily si i další televize, nejvíce Nova. Eurovize tak České televizi srazila sledovanost do podprůměru. Je ale třeba si uvědomit, že to není chyba soutěže, nýbrž špatné propagace ze strany vysílatele a špatného obrázku, který prezentují česká média. Pro srovnání nemusíme chodit daleko, kulturně nám nejbližší Slováci měli o pořad velký zájem, stejně jako většina evropských diváků. STV si výrazně vylepšila své podíly ve sledovanosti, prakticky každá televize se dostala v době vysílání do silných čísel. Eurovize je atraktivní projekt pro mladší i starší publikum, je tedy třeba projednat s EBU chyby, kterých jsme se v Česku dopustili. Uvidíme ale, jestli ČT vyvine alespoň minimální snahu.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>