Kobieta stojąca przed wyborem ścieżki

Nejtěžší část hry: morální volba

V dnešní době jsou morální volby ve hrách klíčovou součástí příběhu. Výsledkem je větší zapojení hráčů a diskuse v komunitě o tom, co se dalo udělat jinak. Jak dilemata ovlivňují hráčský zážitek?

Co jsou to morální volby?

Morální volby nejsou nic jiného než rozhodnutí učiněná podle našeho přesvědčení a svědomí. Ve hrách můžeme čelit těžkým dilematům, například které postavy mají přežít, ale i v každodenním životě neustále činíme taková rozhodnutí. Mluvit pravdu, nebo lhát? Pomoci někomu v nouzi, nebo ho ignorovat? Odpustit zradu, nebo ukončit vztah?

Dobrou ilustrací morálních voleb je problém s vozíkem. Jedná se o sociální experiment zahrnující fiktivní scénář: stojíte u kolejí a vidíte rozjíždějící se trolejbus, v cestě mu stojí pět lidí a jeden na kolejích vedle něj; pokud nic neuděláte, pět lidí zemře; pokud změníte směr jízdy trolejbusu, jeden zemře; co uděláte?

Tento problém se dočkal mnoha variant, z nichž každá spočívá ve velmi důležité otázce: jednat, nebo se dívat?

Na toto téma byla dokonce vytvořena samostatná hra Absurdní problémy s vozíkem.

Výhody

  • Dopad na děj

Když hráči vidí v reálném čase důsledky svých činů, cítí se více propojeni s herním světem a postavami kolem sebe. Zodpovědnost za to, co se kolem nich děje, zvyšuje míru zapojení.

  • Regresivita

Větší počet zakončení vybízí k tomu, abyste po hře sáhli znovu a zjistili, jak další rozhodnutí ovlivňují děj. Rozmanitost možností volby vám umožní prozkoumat různé cesty.

  • Jedinečné zážitky

Morální volby vám umožňují přizpůsobit průběh hry vašim hodnotám a přesvědčení, díky čemuž je každé hraní individuální. Každý může hru prožít osobním a individuálním způsobem.

  • Větší emocionální zapojení

Díky většímu zapojení je pro hráče obtížnější činit určité volby skrze připoutanost a vznikají emocionální dilemata. To umožňuje prožívat velmi intenzivní pocity, pozitivní i negativní, a hlubší oddanost příběhu.

  • Dynamika příběhu

Když svět reaguje na hráčova rozhodnutí, hra se stává zajímavější a nepředvídatelnější. Na vlastní kůži pak můžete pocítit sílu svých činů a přesvědčit se o jejich realističnosti.

Kde se poprvé objevil

Zork: Velká podzemní říše (1980)

Zork: The Great Underground Empire je první hrou v sérii a zároveň jednou z prvních her patřících do žánru interaktivní fikce. Je textová, v níž se zadávají pouze příkazy: „něco vezmi“, „podívej se pod něco“, „zaútoč“. Šlo o sbírání pokladů ukrytých v podzemních jeskyních. Jaké morální volby se v ní objevily?

  • Zabít příšeru nebo ji ušetřit
  • Krádež předmětů (což ovlivňovalo vztahy)
  • Pomoc ztracenému poutníkovi
  • Neprozrazení tajemství

Příklady ve hrách [spoilery!]

Zaklínač 3: Divoká hra ⬅klikněte pro spoilery

V celé sérii her Zaklínač jsou morální volby klíčovým prvkem. Z vlastního hraní si stále vybavuji příklad barona, jehož žena Anna a dcera Lara se ztratily. Později se dozvídáme, že se ve svém domě choval násilnicky. V průběhu se také dozvídáme, že baron je zodpovědný za smrt svého nenarozeného dítěte. Když Annu najdeme, ukáže se, že je posedlá. V tomto příběhu bohužel neexistuje dokonalé řešení, pouze menší zlo. To se ale v průběhu hry nedozvíte – takže když uvidíte Baronovu tragickou smrt, je těžké nezačít pochybovat o svých rozhodnutích.

Detroit: Become Human ⬅klikněte pro spoilery

Hra Detroit: Become Human má obrovské množství konců. Každý ze tří hlavních hrdinů: Kara, Marcus a Connor se mohou vydat jinou cestou a jejich příběhy se vzájemně prolínají, což má za následek velmi unikátní hratelnost. Na cestách postav se setkáváme s mnoha morálními rozhodnutími: v případě Kary, má bránit Alici? Jak jí poskytnout přístřeší, krást, nebo to zkusit jinak? Obětovat pro ni jiné lidi?; v případě Marcuse, jak provést protest? Jak přesvědčit lidi o autonomii androidů?; a Connor , který stojí na rozcestí: stát se „přeběhlíkem“?

Mass Effect ⬅ klikněte pro spoilery

Celá série Mass Effect nám zaručuje množství morálních voleb. Zásady, nebo loajalita ke spolubojovníkům? Zasáhnout do války? A co osud syntetických forem života, jako jsou Gethové? Nakonec vše ovlivní osud celé galaxie (nulový stres). Závěr série však vyvolal značnou kontroverzi, protože hráči se setkali s několika, velmi podobnými konci. Někteří uváděli, že jediné, co se mění, je barva výbuchu.

Undertale ⬅klikněte pro spoilery

Ve hře Undertale neustále stojíme před jedinou volbou: ušetřit nepřátele, kteří se nám objeví v cestě, nebo je zlikvidovat. Klíčový moment nastává na samém začátku hry, kdy se nám Toriel snaží zabránit v útěku z Ruin. Rozhodnutí, jak se k ní zachovat, ovlivňuje, jak nás budou vnímat ostatní postavy a jak se bude vyvíjet příběh. Nesmíme zapomenout ani na nejzajímavější aspekt hry: jedna z postav, Sans, si pamatuje naše předchozí hraní.

Fallout ⬅ klikněte pro spoilery

Pokud jde o morální volby, nelze Fallout vynechat. Jen ve Falloutu 76 se jich objeví spousta. Od výběru frakce přes podvádění při prodeji až po pochybně etické experimenty – tyto a další volby jsou standardní součástí hratelnosti. Když k tomu přidáte rozhodnutí z dalších dílů, jako je například osud města Nipton , zážitek, který vám na dlouho utkví v paměti, je zaručen.

Už jste se někdy zhroutili před počítačem po špatném rozhodnutí?
Už jste se někdy zhroutili před počítačem po špatném rozhodnutí, foto: freepik, freepik.com

Jaká je iluze volby pro

Někdy se stává, že hráč má dojem, že činí důležitá rozhodnutí, zatímco ve skutečnosti jsou důsledky těchto voleb značně omezené nebo předem dané. Proč se vývojáři her rozhodují právě takto?

  • Zvýšené zapojení

Díky možnosti volby se hráč cítí více zodpovědný za utváření příběhu a konce hry. Je pak snazší nechat se vtáhnout do herního světa a sžít se s postavami.

  • Vypravěčské napětí

Každá provedená volba představuje řadu důsledků, s nimiž je třeba se vypořádat. Hráč cítí tíhu svých činů a více přemýšlí, jakou cestou se vydat. Co když rozhodnutí stejně povede ke stejné věci? I to je důležitá součást zábavy, která učí, že některým událostem se nelze vyhnout.

  • Podněcování k diskusi

U her s možností volby často vznikají diskuse o rozdílných zkušenostech. I když se ukáže, že volby toho příliš nezmění, stále to hráče nutí přemýšlet o příběhu a zvyšuje to jejich angažovanost. Často se komunita může více zabývat drobnými detaily, které se mění, což vede k různým teoriím a posiluje oddanost hře.

  • Vícevláknová hra

Přestože hráči nemají na hru velký vliv, mohou prozkoumávat různé příběhové nitky, díky čemuž hra působí komplexněji. To pomáhá vývojářům představit konkrétní příběh se všemi jeho nuancemi a zároveň vytváří iluzi, že je možné změnit konec.

Rozhodovací hry vždy přitahovaly hráče
Hry s rozhodováním hráče vždy přitahovaly, pozn. překl: Glenn Carstens-Peters, unsplash.com.

Jak volby ovlivňují zapojení hráčů

Morální volby často budují u hráčů silnou emocionální angažovanost. Když hráči musí činit obtížná rozhodnutí ohledně postav, cítí se s příběhem a postavami více spjati. Pocit skutečné důležitosti voleb a proměnlivost zážitku v závislosti na předchozích volbách ovlivňují diváka více než pasivní procházení příběhem.

Similar Posts