Temná budoucnost AAA her
Další AAA hry už nejsou tak strhující jako dřív. Stále častěji se objevují tvrzení, že jsou nerentabilní a především nudné. Neustálé prequely, pokračování a remaky stejných titulů nevěstí pro velký herní průmysl nic dobrého…..
Co je to AAA hra?
AAA (Triple-A ) hry jsou hry s nejvyššími rozpočty na výrobu a propagaci. Očekávaným standardem je vysoká kvalita a dobré prodeje. Dá se říci, že jde o obdobu filmového trháku. Odkud se vzalo písmeno A? Je to odvozenina amerického systému známkování ve školách, kde právě písmeno A znamená nejvyšší známku.
Charakteristické znaky takových her jsou:
- obrovský rozpočet na výrobu a marketing
- velký tým, který na hře pracuje
- nové technologie a propracovaná grafika
Za první AAA hru je považována Final Fantasy VII (1997), jejíž výrobní rozpočet činil 40-45 milionů dolarů a rozpočet na propagaci více než dvojnásobek této částky, tedy 100 milionů dolarů.
Nejznámější AAA hry
Grand Theft Auto V
Vyrobila společnost Rockstar Games
Počet prodaných kopií: 110 milionů kusů
Otevřený svět plný akce, závodů, střílení a dynamických misí – to vše najdete v GTA V. Vžijeme se do rolí tří různých postav a prozkoumáme fiktivní Los Santos a jeho okolí. Díky rozsáhlému příběhu a řadě aktivit se jedná o jednu z nejoblíbenějších her vůbec. Úspěch hry se přenesl i do zájmu o pokračování – vždyť trailer na GTA VI má již 203 milionů zhlédnutí!
Přečtěte si Dead Redemption 2
Výrobce: Rockstar Games
Prodané kopie: 1,5 milionu kusů 50 milionů kusů
Akční hra odehrávající se v otevřeném světě na konci éry Divokého západu. Ujmeme se role Arthura Morgana a prožijeme jeho příběh. Najdeme zde extrémně detailní grafiku, realistickou hratelnost a propracované postavy. Každý detail byl dotažen k dokonalosti – dokonce i mizející jídlo z talíře NPC!
The Elder Scrolls V: Skyrim
Vyrobila společnost Bethesda Game Studios
Počet prodaných výtisků: 30 milionů kusů
Kdo by neznal ikonickou scénu „Hej, konečně ses probudil.“. z tohoto RPG? Hlavní postavou je Dovahkiin, který musí zastavit vracející se draky a zachránit zemi Skyrim. Hra má bohatý příběh a obrovskou volnost v prozkoumávání, což umožňuje zažívat jedinečná dobrodružství.
God of War
Vyrobilo studio Santa Monica, Jetpack Interactive
Počet prodaných výtisků: 19,5 milionu kusů
Epická akční hra, ve které máme možnost převzít roli Kratose, bývalého boha války, který se svým synem Arteem putuje severskými zeměmi. Mísí se v ní intenzivní boj s emotivním příběhem, který zkoumá rodinné vztahy a osobní boje hlavního hrdiny.
Zaklínač 3: Divoká hra
Výrobce: CD Projekt Red
Počet prodaných výtisků: 75 milionů kusů
Příležitost převzít roli mocného Zaklínače, Geralta z Rivie, a najít Ciri. Otevřený svět, bohatý příběh, komplexní postavy a obtížná morální dilemata v kombinaci s rozmanitými misemi a úžasnou krajinou jsou základem úspěchu této hry.
Další typy her
AA hry
Nepříliš rozšířený termín, ale užitečný pro klasifikaci her na trhu. Jedná se o středněrozpočtovou produkci. Studia jsou podporována velkými vydavateli a mají určitá pravidla, kterých se musí držet, ale přesto si mohou dovolit trochu experimentovat. Mezi hry od studií AA patří například It Takes Two (Hazelight Studios) nebo Amnesia: The Bunker (Frictional Games).
Nezávislé hry
Jedná se o nezávislou produkci. Je však obtížné je kategorizovat, protože taková hra může vyjít z rukou jednoho člověka, ale i celého týmu. Nejčastěji však máme na mysli nezávislost finanční, estetickou a nápaditou. Tvůrci nemají podporu velkého vydavatele a často je financována fundraisingem. Vizuální styl je také velmi osobitý – často se experimentuje se vzhledem, což většinou končí velmi unikátním, originálním prostředím. Nezapomínejme také na příběh. Nezávislá produkce se nemusí držet zajetých kolejí a může se zabývat nejrůznějšími tématy.
Nejznámější nezávislé hry
Hades
Výrobce: Supergiant Games
Počet prodaných kopií: Počet prodaných kusů: 7 milionů
Jedná se o dynamickou hru typu rougelike, ve které se ujmeme role Hádova syna Zagrea, který se snaží uniknout z podsvětí. Hra kombinuje intenzivní akci s příběhem a nabízí různé dovednosti a setkání s mytologickými postavami. Děj se rozvíjí s každým přiblížením.
Stardew Valley
Vyrobila společnost ConcernedApe, The Secret Police Limited
Počet prodaných výtisků: 15 milionů kusů
Simulační hra, ve které přetváříme opuštěnou farmu v živoucí hospodářství. Můžeme chovat zvířata, starat se o úrodu, navazovat vztahy a prozkoumávat podzemní svět plný pokladů a příšer.
Hollow Knight
Výrobce: Team Cherry
Počet prodaných kopií: 2,5 mil: Počet prodaných kusů: 6 milionů
Animovaná hra, ve které je hlavní postavou rytíř prozkoumávající království Hallownest. Ve hře najdete rozmanité bojové mechanismy, složité hádanky a emotivní příběh. A nesmíme zapomenout na krásný, malebný svět, ve kterém se odehrává.
Don’t Starve a Don’t Starve: Togheter
Výrobce: Klei Entertainment, Blitworks
Počet prodaných výtisků: (Don’t Starve), 6 milionů (Don’t Starve: Togheter).
Hra o přežití, ve které musíme přežít v tajemném a nepřátelském světě. Setkáváme se s podivnými tvory (například s obrovským okem s nohama, které má být ptákem) zažíváme nepředvídatelné jevy (pršící žáby nejsou nic neobvyklého). Hra se vyznačuje jedinečným výtvarným stylem a mechanikou správy zdrojů, která hráče nutí k neustálému průzkumu.
Undertale
Producent: Toby Fox
Počet prodaných výtisků: Počet prodaných kusů: 6 milionů
Inovativní RPG, ve kterém prozkoumáváme podzemní svět obývaný příšerami a snažíme se z něj dostat ven. V průběhu děláme morální rozhodnutí, která ovlivňují děj a závěr hry. Emocionální hloubka hry, dosažená díky unikátnímu soubojovému systému, který umožňuje zachraňovat protivníky, a důsledky takového počínání si získaly širokou chválu hráčů.
Které hry jsou oblíbenější?
Těžko zakrýt skutečnost, že AAA hry stále dominují mainstreamovému trhu. Velká a vybroušená produkce si vždy najde své příznivce, koneckonců právě na takové hry se mnoho lidí s chutí těší. Význam nezávislých her jim však nelze upřít. Až 98 % her vydaných na Steamu v roce 2021 tvoří indie hry. Je to dáno snadnou výrobou a distribucí, širokou dostupností gamedevských znalostí a nízkými náklady, které podporují malé vývojáře k vydávání svých her. Stále více hráčů hledá v indie hrách rozmanitý a především neotřelý zážitek.
Bývalý šéf PlayStationu o AAA hrách
Shawn Layden, bývalý šéf společnosti PlayStation, se vyjádřil k hernímu průmyslu, který se v poslední době potýká s masivním propouštěním. Stojí za to připomenout, že celkový počet propuštěných v herním průmyslu AAA v roce 2023 činil přibližně 10500 lidí. Je to hodně? Teoreticky ano, v praxi – rok 2024 se tomuto číslu vyrovnal za pouhých pět měsíců.
Obávám se, že jsme přijali model AAA her, 80 hodin hraní, 50 gigabajtů hratelnosti, a pokud toho nedosáhneme, nemůžeme dělat nic. Proto přichází změna myšlení. Od nynějška budou vycházet hlavně AA hry.
Shawn Layden se domnívá, že rostoucí náklady na výrobu her jsou pro toto odvětví docela velkou hrozbou. Přirovnal to ke stavbě katedrál v Evropě – obrovským stavbám na počest Boha, které vznikaly za použití otrocké práce, což se nemohlo dlouhodobě udržet. Totéž platí i pro AAA hry.
Staly se příliš časově náročnými a drahými. Byly nádherné a krásné. Na kteroukoli z nich v Evropě jste se mohli podívat a říct si: „To je zázrak“. Ale my už je nestavíme. Nestavíme je, protože matematika nefunguje. Když máte čtyři stěny a střechu, můžete tomu říkat kostel. Už nepotřebujete katedrálu.
Bývalý šéf Playstationu dodal, že takový obchodní model vede k monotónnosti. Pokud má každá produkce obrovský rozpočet, tolerance k riziku je velmi nízká. Na trhu se tak objevuje více herních klonů, pokračování a prequelů, protože je to bezpečnější.
Co nás čeká v budoucnosti?
Velké AAA hry nezmizí. Již příští rok nás čeká vydání giganta, kterým je Grand Theft Auto VI. Nelze si však nevšimnout, že nezávislé hry se stávají vážnými konkurenty velkých, vysokorozpočtových titulů. Stále více hráčů začíná očekávat větší rozmanitost a kreativitu, nikoliv jen opakování stejného kotle. Nesmíme zapomenout ani na servisní hry, které si také zahřívají svou pozici na trhu. Kompromis a zvýšení počtu AA her na trhu je však možný.