Hra Concord: rozpočet několik set milionů dolarů a největší propadák v historii PlayStationu
Concord vznikal osm let a zemřel pouhé dva týdny po vydání. Cíl byl ambiciózní, ale hra se rychle stala zdrojem mnoha vtipů. Jak je možné, že obrovský rozpočet, práce stovek lidí a podpora herního giganta nepřinesly úspěch? A proč v tak krátké době zaznamenala největší katastrofu v oboru?
Historie výroby od společnosti Sony
Všechno začalo, když Jim Ryan (bývalý generální ředitel Sony Interactive Entertainment 2019-2024) přišel s nápadem začít masově vyrábět hry na služby, namísto všem známých her na hrdiny se skvělými příběhy a postavami. To se hned na začátku setkalo s velkou kritikou, vzhledem k tomu, jak je trh v současnosti tímto přesycen – existuje spousta stříleček založených na družinových hrách nebo hrách typu Battle Royale. Jim Ryan, který věděl, že taková produkce umožňuje dlouhodobý výdělek prostřednictvím placených kosmetických předmětů, chtěl také zkusit své štěstí a k tomuto trendu se přidat. Problém je, že většina z nich po nějaké době „umírá“ a jejich servery jsou vypnuty.
Nicméně pokud je alespoň jedna z vytvořených her úspěšná, dokáže vydělat peníze na zbytek neúspěšných titulů a umožní společnosti vyjít nahoru. Tento přístup se však nelíbí věrným fanouškům herních sérií společnosti Sony, kteří si stěžují, že pro PlayStation 5 nevychází dostatečné množství titulů, takže se nevyplatí konzoli kupovat.
![](https://escportal.cz/wp-content/uploads/2024/10/concord-gra.jpg)
Životnost hry Concord
Dne 31. května 2024 se na obrazovkách objevil první trailer na hru Concord, střílečku na hrdiny pro platformy PS5 a PC. První ukázky dávaly malou naději, že se bude jednat o revoluci v žánru, ale ta se rychle změnila v krutou realitu. Hra, od níž se v očích Sony očekával jistý úspěch a která měla hráče bavit po dlouhá léta, ukázala, jak snadno může selhat.
S rozpočtem ve výši několika set milionů dolarů (podle Forbesu mohl dosáhnout až 400 milionů dolarů) měla společnost Concord zpočátku poměrně ambiciózní plány a poskytovala hráčům týdenní animované filmy s příběhy vybraných postav. Můžete zde vidět inspiraci převzatou ze hry Overwatch, která je proslulá svými dokonale vytvořenými postavami a pouty, která s nimi Blizzard dokázal vytvořit. Navíc se očekávalo, že základní hra bude stát 169 liber, což mnoho hráčů odradilo, protože byli zvyklí platit pouze za přídavky. Za příplatek si mohli užít uzavřenou betaverzi hry. Ta se ukázala jako obrovský propadák, protože počet hráčů nepřesáhl ani několik tisíc. To byl však jen začátek špatných zpráv, protože po uzavřené betě měla ihned následovat otevřená verze, během níž mohl hrát každý zdarma, ale hráčská základna zůstala nezměněna.
I přes neúspěšnou betu spatřil Concord světlo světa 20. srpna 2024. Od prvních dnů však bylo jasné, že hra neobstojí ve zkoušce časem. Počet hráčů byl příliš nízký, zatímco výše zmíněný Overwatch porážel ostatní konkurenty a v den svého vydání dokonce přilákal před obrazovky miliony lidí. Krátce poté se společnost Sony rozhodla 6. září 2024 servery vypnout a hráčům, kteří si hru stihli koupit, byly vráceny peníze.
Důvody zániku hry
Lze rozlišit 4 hlavní důvody, proč se produkce nedočkala vřelého přijetí a během krátké doby se z ní vyklubal největší propadák v historii PlayStation. Prvním z nich je únava hráčů žánrem hrdinských stříleček a služebních her obecně. Již před Concordem existoval široký přístup k rozsáhlé knihovně servisních her, kde si každý našel něco pro sebe. Fortnite, Valorant, Grand Theft Auto Online, League of Legends nebo Call of Duty vycházející každý rok jsou jen některé z titulů, které toto odvětví nabízí. Jen v roce 2024 byly v této kategorii oznámeny 3 hry(Marvel Rivals, Deadlock a Fragpunk), kterým se dostalo mnohem větší pozornosti než výše zmíněnému Concordu. Nepomohlo ani to, že hra nabízela totéž co většina z nich – týmy hrdinů s unikátními schopnostmi bojující proti sobě v arénách. Bylo tedy těžké vyniknout v tak silné konkurenci.
![](https://escportal.cz/wp-content/uploads/2024/10/concord-produkcja-od-sony.jpg)
Vývojáři se musí hodně snažit, aby uživatele přesvědčili, aby jejich novou pozici vyzkoušeli. Je těžké odtrhnout hráče od jiné hry, které již věnovali mnoho hodin a za kterou případně utratili peníze za kosmetické předměty. Z tohoto důvodu se mohou zdráhat přejít k novinkám, zejména pokud nenabízejí nic zajímavého.
Tím se dostáváme k druhému bodu, kterým je naprostá absence marketingu a humbuku. Chybělo zde vše – dlouhý náběh, žhavé pobídky, komentáře tvůrců, které by snad pomohly udržet pozici alespoň po delší dobu. Příkladem může být Overwatch, který vyšel v roce 2016. Tehdy byli hráči nadšeni a nemohli se dočkat, až se pustí do úžasných postav. Společnost Blizzard navíc vydala krátká animovaná videa představující příběh a historii postav, čímž si k nim vytvořila jedinečné pouto. Podobnou taktiku chtěla zvolit i společnost Concord, ale její snaha byla neúspěšná. V rámci toho jsme dostali neuměle navržené postavy, které nevzbuzovaly ani špetku sympatií. Kromě toho hráči poukazovali na neoriginální design, nedostatek výrazných rysů a celkový nedostatek vkusu při tvorbě. Ve hře, kde jsou hrdinové nejdůležitější součástí, se jejich špatné provedení může ukázat jako klíč k úspěchu produktu.
Zde je například srovnání designu postav ve hrách Overwatch a Concord.
![](https://escportal.cz/wp-content/uploads/2024/10/concord-daw-postac.jpg)
![](https://escportal.cz/wp-content/uploads/2024/10/overwatch-laska-postac.jpg)
Postavy ve hře Overwatch mají ve svém vzhledu výrazné rysy, které mohou napovědět, o jaký typ hrdiny se jedná. Pro srovnání: Grace je jako zdravotnice vyobrazena jako anděl s křídly. Na Concordu není vidět nic, co by nám prozradilo, čím se Daw živí, a jak se ukázalo, je to také zdravotník.
Shrnutí
Pád Concordu dokazuje, že ani obrovský rozpočet a podpora giganta, jako je Sony, nezaručuje úspěch. Videoherní průmysl dokáže být krutý a závratný, zejména tváří v tvář silné konkurenci. Střílečky na hrdiny jsou natolik profláknutým žánrem, že nezájem o hru od Firewalk Studios by neměl překvapit – zejména proto, že postrádala marketingovou kampaň, v jakou takové tituly obvykle mohou doufat. Nezbývá tedy než čekat, až se Sony poučí ze svého neúspěchu a vytvoří něco skutečně výjimečného.