Poznejte svůj příběh: vývoj grafiky ve hrách a její budoucnost
Technologie zaznamenala obrovský pokrok. Nelze popřít, že počítače a počítačová grafika se vyvíjejí před našima očima. Pamatujete si, jak vypadaly hry dříve a jak vypadají nyní?
Dříve byla grafika
První počítačová hra na světě byla vydána v roce 1972 – byl to Pong. Od grafiky tedy příliš mnoho nečekejte, protože se zcela míjela účinkem. O několik let později následovala hra Space Invaders a také Pac-Man, kterého už všichni známe. I přes svou jednoduchost si tyto hry získaly obrovskou popularitu. Textové hry – takové, kde veškerá hratelnost spočívala v zadávání příkazů a čtení příběhu – by také neměly být přehlíženy.
V devadesátých letech přišly na scénu první 3D hry – Wolfenstein 3D a Doom. Dobrodružství z pohledu první osoby? Dnes standard, ale v té době naprostá novinka. Předznamenaly rozvoj otevřených světů a inovace v technologii vykreslování. Dynamické osvětlení nebo mapování textur byly věci, které se poprvé objevily na trhu.
Další velký skok za pouhých 10 let – nastala éra fotorealismu a grafických detailů. Komplexní postavy, realistické světy, osvětlení, textury…. to byly tituly jako Half-Life 2, Grand Theft Auto III, Far Cry, BioShock, první Zaklínač nebo Fallout 3, které vznikly v tomto období a ohromily hráče svou vizuální stránkou.
Grafika dnes
Dnes už tak silné grafické skoky nezažíváme. Zůstáváme na poměrně konstantní úrovni, jediným rozdílem je množství detailů. Současné počítače, Xboxy a Playstationy umožňují opravdu realistickou grafiku. Počiny jako Horizon Forbidden West, Red Dead Redemption 2 nebo Alan Wake 2 jsou jen špičkou ledovce mistrovských děl vytvořených v posledních letech.
Jaké prvky přispívají k tomu, že hry vypadají jako vytržené ze skutečnosti?
- Ray tracing
Jedná se o techniku vykreslování, která má simulovat realistické chování světla. Díky odrazům, lomům a stínům vypadá osvětlení přirozeněji. Skvělým příkladem je Bradavický odkaz:
- HDR (High Dynamic Range)
HDR je technika pro dosažení širšího rozsahu jasu, která umožňuje lépe zobrazit světlé a tmavé oblasti obrazu. Setkáváme se s ní každý den – HDR v telefonech a fotoaparátech zlepšuje kvalitu snímků a zachycuje více detailů.
- PBR (Physical Based Rendering)
V tomto případě je vykreslování závislé na fyzikálních vlastnostech materiálů. V závislosti na textuře objekty odrážejí nebo pohlcují světlo různě – PBR zohledňuje, jak se toto světlo chová na různých površích.
- Fyzikální simulace
Z krásných textur a grafiky nic nebude, pokud se objekty nebudou chovat tak, jak mají. To, jak kapaliny, látky nebo nejtvrdší a nejviditelnější vlasy reagují na své okolí, ovlivňuje, jak přesvědčivě svět kolem nás vypadá.
- Vyladěné detaily
Sekundární a terciální postavy s krásným oblečením, zvířecí srstí nebo jídlem nakrájeným na talíři jsou jen součástí pozadí hry, které přispívá k celkové neuvěřitelné atmosféře a kouzlu. Vlastně i ten nejméně významný moment, kdyby se pořídil jen screenshot, by vypadal jako mistrovské dílo.
Grafika budoucnosti
TechnologieRay Tracing a Global Illumination jsou již ve hrách standardem pro realistickou reprodukci světla. V případě objektů je možné, že nás čeká technologie 3D skenování, která doslova přenese objekty do virtuálního světa. A nezapomínejme na pomoc umělé inteligence – umělá inteligence pomůže grafice generovat realistické animace a chování postav.
Zklame GTA VI své fanoušky?
GTA 6 NEWS (@GTAVInewz) 24. července 2024
Bývalý vývojář z Rockstaru říká, že GTA 6 může být při uvedení na trh zklamáním: „Nemyslím si, že se bude nějak divoce lišit od GTA 5. Myslím, že lidé mohou být první den trochu zklamaní.“pic.twitter.com/mPwflzXRpT-
Nové hry už nepředstavují vizuální novinky tak často. Obbe Vermeij, bývalý vývojář ve společnosti Rockstar Games, v rozhovoru uvedl, že Grand Theft Auto VI může fanoušky při uvedení na trh zklamat. Mezi GTA IV a V došlo k velkému grafickému a technologickému skoku, který u dalšího dílu nebude tak patrný. Není to však jen problém hry – zvykli jsme si na skvělou grafickou kvalitu a nevidíme, že by se dále vyvíjela nějakým zvláštním směrem. To je vidět např. Detroit: Become Human – hra vyšla již před šesti lety a nikoho by nepřekvapilo, kdyby vyšla až v roce 2024.
VR
Tady je situace trochu jiná – VR a AR hry mohou ještě hodně získat grafickým vývojem, který umožní skutečně realistický herní zážitek na zcela nové úrovni. Pokud se virtuální realita dostatečně přiblíží té naší, budeme se moci ponořit do děje, jako bychom byli přímo na místě událostí. Pomůže tomu technologie Eye-Tracking a Foveated Rendering, která umožní vykreslit více detailů v místě, kam se hráč dívá.